Oto Stolica…

13 maja 2019 roku wcześnie rano, bo o 4.30 wyruszyliśmy w kilkugodzinną podróż autokarową do naszej stolicy.

Zwiedzanie Warszawy rozpoczęliśmy od wizyty na Zamku Królewskim, ktory jest jednym z najważniejszych symboli Stolicy.

W roku 2019 mija właśnie 400 lat od ukończenia przebudowy Zamku Królewskiego w Warszawie, podjętej na zlecenie króla Zygmunta III.

Dzieje historii i odbudowy zniszczonego podczas wojen obiektu przybliżyły nam projekcje multimedialne wyświetlane w części muzealnej zamku.

Kolejnym punktem dnia było zwiedzanie Sejmu. Po przejściu przez bramki gdzie każdy został dokładnie sprawdzony, wraz z Panią Przewodnik rozpoczęliśmy zwiedzanie. Kręte korytarze sejmowe poprowadziły nas do sali posiedzeń Sejmu. Piękna sala, z wyściełanymi zieloną tkaniną miejscami dla posłów, fotelem Marszałka Sejmu, Prezydenta, a na ich tle flaga narodowa z godłem Polski. Każdy z nas zna te obrazki z transmisji telewizyjnych a teraz mogliśmy zobaczyć je na własne oczy i rozsiąść się w fotelach obserwatorów.
Muzeum Historii Żydów POLIN było kolejnym punktem wycieczki.

Muzeum POLIN jest nowoczesną instytucją kultury –muzeum historycznym ukazującym 1000 lat dziejów polskich Żydów. Jest też miejscem spotkań i dialogu tych wszystkich, którzy pragną lepiej poznać przeszłość i współczesną kulturę żydowską, którzy z polsko-żydowskiej historii chcą wyciągnąć wnioski na przyszłość, którzy chcą zmierzyć się ze stereotypami i stawić czoła współczesnym zagrożeniom, takimi jak ksenofobia i nacjonalistyczne uprzedzenia. Służąc ideom otwartości, tolerancji i prawdy Muzeum Polin przyczynia się do wzajemnego zrozumienia i szacunku wśród Polaków i Żydów.

Zachęcamy do zapoznania się ze stroną internetową muzeum https://www.polin.pl/pl
Ostatnim punktem w tym jakże napiętym grafiku dnia był Stadion Narodowy, który został oddany w listopadzie na turniej Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej. PGE Narodowy powstał w niecce byłego Stadionu Dziesięciolecia.Na trybunach areny znajduje się 58 tysięcy miejsc dla kibiców, w tym 111 dla osób niepełnosprawnych. Do dyspozycji są również 62 loże VIP. Stadion składa się z ośmiu kondygnacji o zróżnicowanej wysokości. Posiada także dwupoziomowy parking podziemny, który może pomieścić 1765 samochodów. Arenę otacza promenada o długości 1 km.

Wszystkich tych informacji udzielił nam Przewodnik i to on zaprowadził nas do serca stadionu na murawę i oczywiście do szatni zawodników.

W drugi dzień mimo niesprzyjających warunków atmosferycznych spacerowaliśmy po Warszawie. Cmentarz na Powązkach, Starówka, Muzeum Narodowe, Grób Nieznanego Żołnierza na Placu Piłsudskiego. Odwiedziliśmy również na Rynku Starego Miasta Pomnik Warszawskiej Syrenki.

Udało się nam również zwiedzić wystawę w Centrum Pieniądza NBP im. Sławomira S. Skrzypka ta nowoczesna placówka edukacyjna ukazuje dzieje pieniądza oraz jego rolę na tle gospodarczo-społecznej historii świata i Polski.
Następnie zwiedzaliśmy stolicę z okien autokaru: przejeżdżaliśmy Traktem Królewskim, m.in. Alejami Ujazdowskimi, zobaczyliśmy budynki ambasad, sejmu i senatu. Wieczorem udaliśmy się na najwyższe piętro Pałacu Kultury by tam podziwiać Warszawę oraz przespacerowaliśmy się do Zamku Królewskiego.

W ostatnim dniu udaliśmy się na spacer po Łazienkach Królewskich, zwiedzanie Pałacu na Wodzie oraz Muzeum Fryderyka Chopina.

Pomimo zmęczenia oraz oszołomienia natłokiem wrażeń byliśmy zadowoleni. Mamy nadzieję, iż ponownie odwiedzimy to wspaniałe miasto.