Projekt HISZPAŃSKIE PRZYSMAKI

Projekt HISZPAŃSKIE PRZYSMAKI zrealizowany przez fundację Delta – lidera konsorcjum polegał na organizacji 2-tygodniowych mobilności zagranicznych w Sewilli dla uczniów szkół rzemieślniczych z Tarnowa i Pilzna, prowadzonych przez Izbę Rzemieślniczą w Tarnowie oraz 1-tygodnia staży kadry.

W projekcie wzięło udział 24 uczniów-kucharzy i cukierników z 2 opiekunami, którzy odbyli praktyki zawodowe w terminie 19-02-2018 do 02-03-2018 oraz 12 osób kadry – nauczycieli prowadzących kształcenie zawodowe, pracodawców zatrudniających uczniów (kucharzy i cukierników ze szkół) oraz osoby odpowiedzialne za kształcenie zawodowe w Izbie Rzemieślniczej od 19-02-2018 do 25-02-2018.


Celem ogólnym projektu było zwiększenie potencjału zawodowego 24 uczniów oraz ich zatrudnialności na rynku krajowym i europejskim poprzez wsparcie osób uczących się w zdobywaniu kompetencji (wiedzy, umiejętności, zmianie postaw) w perspektywie ich rozwoju osobistego i zawodowego.

Oferty edukacyjne szkół dostosowane zostały do potrzeb europejskiego rynku pracy. Uczestnicy mieli możliwość zapoznania się z technologiami/ recepturami stosowanymi w zagranicznych zakładach gastronomicznych, poznania aktualnych i regionalnych trendów kuchni hiszpańskiej regionu Andaluzji oraz poznali zasady obsługi wykorzystywanych narzędzi i urządzeń.

Projekt odpowiadał na potrzebę uzupełnienia kompetencji zawodowych kompetencjami językowymi i społecznymi, poprawiającymi elastyczność i możliwości zatrudnienia. Udział kadry w projekcie umożliwił uczestnikom zapoznanie z hiszpańskim systemem edukacji i kształcenia zawodowego na przykładzie Andaluzji oraz poznanie metod szkolenia zawodowego stosowanych w branży cukierniczej i gastronomicznej.

Językiem obowiązującym na stażach był hiszpański, wyjazdy poprzedziła realizacja przygotowania językowo – kulturowego oraz pedagogicznego poprzez wsparcie ze strony mentora staży, w tworzeniu przez uczestników własnych koncepcji uczestnictwa w mobilności.

Uczestnicy wzięli udział w podstawowym kursie j. hiszpańskiego (przygotowanie kontynuowane w Hiszpanii – w zakresie uwzględniającym słownictwo powiązane ze środowiskiem pracy). Wszyscy skorzystali z konsultacji j. angielskiego przy tworzeniu aplikacji na staże. Dodatkowo uczestnicy przeszli szkolenie z podstaw komunikacji międzykulturowej, kontynuowane w Sewilli.

Odpowiedzialnym za przygotowanie oraz przebieg praktyk w Sewilli była agencja pośrednicząca EMTA. Wybór hiszpańskiego partnera był podyktowany dużym doświadczeniem w przeprowadzaniu mobilności dla zagranicznych uczestników oraz zadowoleniem z dotychczasowej współpracy.

Uczniowie szkół rzemieślniczych z Tarnowa i Pilzna to młodociani pracownicy zatrudnieni w zakładach gastronomicznych celem nauki w zawodzie kucharz i cukiernik, realizujący teoretyczne przygotowanie zawodowe w szkole/Ośrodku prowadzonym przez Izbę Rzemieślniczą.

Dzięki komasacji doświadczenia zawodowego uczestników zdobytego przed wyjazdem podczas praktyk zawodowych w kraju oraz umiejętności zdobytych podczas stażu zagranicznego wszyscy uczestnicy – uczniowie uzyskali 2 poziom Europejskich Ram Kwalifikacji (EQF).

W celu zapewnienia nadzoru i bezpieczeństwa stażystów zatrudniono opiekunów praktyk z Polski.
Metodologia projektu zakładała wyznaczenie każdemu uczestnikowi celów edukacyjno-zawodowych oraz dopasowanie indywidualnych programów praktyk gastronomicznych do zadań wynikających z celów rozwojowych oraz monitorowanie postępów w zdobywaniu kompetencji zawodowych.

Szkoły zwiększyły atrakcyjność kształcenia zawodowego poprzez stworzenie uczestnikom możliwości odbycia stażu zagranicznego wprowadzającego na europejski rynek pracy. Udział w praktykach poszerzył zakres posiadanej wiedzy i podniósł poziom kwalifikacji zawodowych. Mobilność przygotowała uczestników do pracy w środowisku wielokulturowym, umożliwiła poznanie lokalnych technologii gastronomicznych oraz transfer doświadczeń do zakładów w regionie. Podniesione zostały kompetencje społeczne oraz wzrosły umiejętności adaptacyjne uczestników. Podwyższono kompetencje z zakresu zarządzania procesami kształcenia zawodowego oraz kompetencje pracowników nadzorujących i prowadzących szkolenie zawodowe uczniów. Do nauczania przedmiotów zawodowych wprowadzono nowe narzędzia i metody nauczania, które pozwolą uczniowi lepiej przygotować się do egzaminów czeladniczych.

Poprzez uczestnictwo w praktykach typu job shadowing w instytucjach kształcenia zawodowego branży gastronomicznej i obserwację metod nauczania-uczenia się w dziedzinie gotowania/ cukiernictwa, kadra zapoznała się z hiszpańskim systemem kształcenia zawodowego. Promocja „dobrych praktyk” przyczyniła się do zwiększenia zainteresowania uczniów szkół zawodowych w regionie Tarnowa i Pilzna mobilnościami europejskimi i poszerzyła horyzonty lokalnych zakładów gastronomicznych i cukierni.