Projekt SEVILLA EXPERIMENTALO

Projekt zagranicznych mobilności zawodowych SEVILLA EXPERIMENTALO – staże rzemieślnicze w Hiszpanii, zrealizowany został w ramach Projektu Ponadnarodowa mobilność uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego POWER 2014-2020 współfinansowanego z EFS. Staże zawodowe realizowane były przez konsorcjum instytucji podmiotów gospodarczych; Fundacja DELTA – lider, Izby Rzemieślniczej w Tarnowie oraz prowadzonych przez nią Rzemieślniczych Szkół Branżowych I Stopnia w Tarnowie oraz Pilznie.

Liderem konsorcjum jest fundacja DELTA – Wiedza Edukacja Rozwój” z siedzibą w Tarnowie, której celem jest działalność edukacyjna, społeczna, informacyjna na rzecz rozwoju rynku, demokracji oraz zbliżenia narodów. Wspiera formy działalności edukacyjnej, kulturalnej i społecznej, ekologicznej i zawodowej oraz zajmuje się podnoszeniem kwalifikacji młodzieży i dorosłych. W założeniach ma współpracę z organizacjami edukacyjnymi, kulturalnymi, społecznymi w kraju i zagranicą.

Projekt został przygotowany w celu poprawy funkcjonowania 2 branżowych szkół rzemieślniczych oraz miał na celu; zwiększenie potencjału zawodowego 24 uczestników, ich zatrudnialności na rynku krajowym i europejskim poprzez wsparcie osób uczących się w zdobywaniu kompetencji (wiedzy, umiejętności, zmianie postaw). Założono podwyższenie kompetencji z zakresu zarządzania procesami kształcenia zawodowego oraz kompetencji 10 pracowników nadzorujących i prowadzących szkolenie zawodowe.

Projekt polegał na organizacji 2-tygodnowych staży zawodowych w Sewilli (Hiszpania) dla 24 uczniów Rzemieślniczej Szkoły Branżowej I Stopnia w Tarnowie i Pilznie; 12 fryzjerek i 12 elektro/mechaników samochodowych (w dwóch turnusach) oraz 1-tyg. staży 10 osób kadry – nauczycieli – osób prowadzących kształcenie zawodowe uczniów ze Szkół Branżowych w Tarnowie i Pilznie.

Wyjazd na praktyki poprzedziły kursy przygotowujące takie jak konsultacje języka angielskiego i hiszpańskiego, podstawy komunikacji międzykulturowej oraz przygotowanie pedagogiczne.

Podmiotem odpowiedzialnym za organizację oraz przebieg praktyk w Sewilli była firma pośrednicząca EMTA, z dużym doświadczeniem w przeprowadzaniu podobnych przedsięwzięć, możliwością bezpośredniego dostępu do lokalnych firm z sektora małych zakładów.

Celem realizowanego projektu było wzmocnienie konkurencyjności uczestników na krajowym i europejskim rynku pracy, zwiększenie atrakcyjności kształcenia zawodowego oraz mobilności uczniów rzemieślniczych szkół a także zastosowanie nowych technologii w pracy. Mobilności zawodowe uczniów i kadry, zmierzają do poznania zagranicą nowych metod uczenia zawodu, podnoszenia kompetencji zawodowych, pedagogicznych oraz językowych, rozwijających współpracy między instytucjami kształcenia i szkolenia zawodowego z różnych krajów przeznaczonych zarówno dla uczniów jak i osób zajmujących się kształceniem i szkoleniem zawodowym.

Dla kadry biorącej udział w projekcie zaplanowano zajęcia mające na celu wprowadzenie do nauczania przedmiotów zawodowych nowych narzędzi i metod nauczania oraz zapoznanie z systemem kształcenia zawodowego w zawodach fryzjerskim i elektro/mechanik samochodowy w Andaluzji a także zdobycie podstawowej wiedzy na temat różnic pomiędzy hiszpańskim i polskim systemem kształcenia zawodowego.

Staże typu job shadowing realizowane były w zespole szkolnym IES Torreblanca Calle Torregrosa w Sewilli w pracowniach kształcenia zawodowego branży fryzjerskiej i mechaniki samochodowej, prowadzono obserwacje metod nauczania/uczenia się w w/w branżach.
Efektami uczestnictwa w zagranicznych stażach jest podniesienie umiejętności zawodowych stażystów , ich kompetencji organizacyjnych i społecznych, poznanie specyfiki zagranicznego rynku pracy, przygotowanie do pracy w środowisku wielokulturowym a nabyte kwalifikacje zwiększają konkurencyjność stażystów na rynku pracy i ułatwiają znalezienie zatrudnienia.

Każdy z uczestników przepracował u zagranicznego pracodawcy średnio 70 godzin stażowych, otrzymał certyfikaty potwierdzające nabyte kwalifikacje takie jak Europass Mobilność i Certyfikat wystawiony przez zagranicznego pracodawcę. Zdobył umiejętność posługiwania się językiem hiszpańskim na poziomie komunikatywnym. Jak wspominają uczestnicy początki zawsze były trudne. Pierwsze dni weryfikują ich przygotowanie do wyjazdu i „umiejętność przetrwania”. Po uroczystym powitaniu każdy uczestnik przewożony jest do swojego miejsca praktyk – lokalnego zakładu, gdzie kończy się pole zasięgu pomocy opiekuna. Musi poradzić sobie sam, czyli przede wszystkim dogadać się ze swoim przełożonym, co jest naturalną weryfikacją umiejętności językowych. Uczestnicy mogli przekonać się, że braki w znajomości języka obcego nie tylko prowadzą do nieporozumień ale też bardzo ograniczają kontakty.

Po pracy był czas na odpoczynek a w weekendy wycieczki krajoznawcze po mieście, poznawanie zabytków i okolic takich miast jak Cadiz i Gibraltar. „Choć trzeba było nieraz siłą wyciągać ich na wycieczki, to na koniec przyznali, że były to najfajniejsze chwile całego pobytu”– mówił opiekun pedagogiczny.

Podróże kształcą. Można odkryć nowe miejsca i poznać lepiej samego siebie. Wielu z nich wraca do Polski jako inni ludzie: bardziej pewni siebie, samodzielni, świadomi swoich mocnych stron, bogatsi w doświadczenia życiowe.

Według relacji opiekuna pedagogicznego i zagranicznych pracodawców przebieg i efekty staży oceniane są bardzo wysoko. Stażyści chwaleni są za fachowość, zaangażowanie, uprzejmość. Choć bywało ciężko, to mimo wszystko nigdy nie żałują tego wyjazdu. Na pytanie czy poleciłbyś innym taki staż, bez wahania mówią: „zdecydowanie tak!”