Projekt Terminator 2

Terminator 2 to kontynuacja projektów mobilności, projekt polegał na organizacji staży zawodowych w Hiszpanii/ Niemczech dla 60 uczniów Rzemieślniczej Branżowej Szkoły I Stopnia (RBS) w Tarnowie i Pilźnie.

Rekrutacja prowadzona była zgodnie z zasadami Regulaminu, poprzedzona kampanią informacyjną, chętni składali formularze aplikacyjne, prowadzono rozmowy kwalifikacyjne, listy akceptowały Zespoły Rekrutacyjne – materiały publikowano na stronie www Izby, szkoły oraz www.facebook.com/erasmustarnow.

Terminarz staży; Niemcy 16.01–17.02.2017; Hiszpania 16.01-17.02.2017; 09.05 – 02.06.2017; 15.01 – 09.02.2018; 16.04 -11.05.2018. Staże skrócono do 4 tygodni, w opiniach opiekunów oraz uczestników pierwszych turnusów, taki okres okazywał się wystarczający na zaaklimatyzowanie i zapoznanie się z nowymi obowiązkami.

W Niemczech przeprowadzono tylko jedną mobilność, druga – zaplanowana w 2018r. została odwołana ze względu na brak zainteresowania ze strony lokalnych zakładów rzemieślniczych mogących przyjąć naszych stażystów.

Do udziału w projekcie rekrutowani byli uczniowie RBS z 2 i 3 klas:
• do Niemiec w zawodach- fryzjer, elektromechanik sam., cukiernik, sprzedawca, ślusarz, piekarz;
• do Hiszpanii- fryzjer, kucharz, cukiernik, sprzedawca, mechanik- elektromechanik- blacharz-samochodowy, stolarz.
Wyjazdy poprzedzało 70 godz. kursów przygotowania kulturowo-językowego, psychologicznego oraz wsparcia pedagogicznego.

Dla wyjeżdżających do Niemiec; podstawowy kurs j. niemieckiego (kontynuacja na miejscu– słownictwo zawodowe); do Hiszpanii – podstawowy kurs j. hiszpańskiego (kontynuacja na miejscu– słownictwo powiązane ze środowiskiem pracy). 36 osób otrzymało licencje kursów j. hiszpańskiego lub niemieckiego on-line z wykorzystaniem platformy językowej OLS.
Wszyscy korzystali z konsultacji j.angielskiego przy wypełnianiu aplikacji na staże, przeszli szkolenie z podstaw komunikacji międzykulturowej, kontynuowane na miejscu – poznawano historię, zabytki Turyngii i Andaluzji oraz realizowano atrakcyjne wycieczki turystyczno-rekreacyjne. Każdy wziął udział w przygotowaniu psychologicznym ułatwiającym radzenie sobie ze stresem, rozstaniem z rodziną i nowym środowiskiem. Staże w Sewilli organizował pośrednik EM Training Agency (EMTA), w Erfurcie – HWK. W celu zapewnienia nadzoru i bezpieczeństwa stażystów zatrudniani byli opiekunowie praktyk (5 os.) z Polski.
Uczniowie RBS to młodociani pracownicy zatrudniani w Tarnowie i Pilźnie celem przyuczenia do zawodu, realizujący teoretyczne przygotowanie zawodowe w szkołach w systemie dualnym. Wszyscy uczestnicy dzięki komasacji kompetencji zawodowych zdobytych przed wyjazdem oraz umiejętnościom nabytym podczas zagranicznych staży, uzyskali drugi poziom Europejskich Kwalifikacji Zawodowych.

Metodologia projektu zakładała wyznaczenie dla każdego uczestnika celów edukacyjno-zawodowych, dopasowanie indywidualnych programów praktyk do zadań wynikających z celów rozwojowych oraz monitorowanie postępów w zdobywaniu kompetencji zawodowych. Udział w mobilności miał na celu zwiększenie potencjału zawodowego 60 uczestników. Wszyscy osiągnęli wyznaczone cele Europejskiej Ścieżki Kształcenia; wzmocnienie konkurencyjności na krajowym i europejskim rynku pracy poprzez dostosowanie kwalifikacji i umiejętności do potrzeb rynkowych; zwiększona została atrakcyjności doskonalenia zawodowego i mobilność uczestników; poznawano nowe technologie. Schemat staży- zatwierdzenie zakresu zadań stażysty; zapoznanie się ze strukturą organizacyjną firmy i zakresem obowiązków na stanowisku; wdrożenie zasad pracy i procedur obowiązujących w firmie; zdobywanie wiedzy i rozwój umiejętności zawodowych na stanowisku pracy („on the Job training”). Osiągnięte rezultaty „miękkie”- podniesienie umiejętności zawodowych, kompetencji organizacyjnych i społecznych stażystów, wzrost ich umiejętności adaptacyjnych, poznanie specyfiki zagranicznego rynku pracy, nabycie kwalifikacji które zwiększyły ich konkurencyjność na lokalnym rynku pracy.

Rezultaty „twarde” projektu; każdy z 60 uczestników przepracował 170 godz. stażowych, uczestniczył w około 70 godz. kursów i zajęć przygotowujących do wyjazdu, otrzymał 3 certyfikaty potwierdzające kwalifikacje; Europass Mobilność, Certyfikat wystawiony przez pracodawcę i Dyplom ukończenia kursów przygotowujących. Każdy zdobył umiejętność posługiwania się j. hiszpańskim/ niemieckim na poziomie komunikatywnym. Przez okres trwania staży koordynator, opiekunowie, pracodawcy i partnerzy prowadzili ewaluację (ankiety, spotkania, raporty na zakończenie, obserwacje, przeprowadzono 3 wizyty monitorujące).

Promowanie „dobrych praktyk” przez Izbę przyczyniło się do zwiększenia zainteresowania uczniów RBS mobilnościami zagranicznymi i poszerzyło horyzonty pracodawców z regionu.