Projekt TERMINATOR

Projekt “Terminator – zagraniczne praktyki uczniów tarnowskiego rzemiosła” polegał na organizacji 5-tyg. staży zawodowych w Hiszpanii oraz Niemczech dla uczniów Rzemieślniczej Zasadniczej Szkoły Zawodowej w Tarnowie oraz Pilznie. Zorganizowano po 3 edycje wyjazdów dla 12-osobowych grup stażystów do każdego kraju. Łącznie wzięło udział 72 uczniów.

Rekrutacja do udziału w stażach prowadzona była zgodnie z zasadami Regulaminu rekrutacji, poprzedzona kampanią informacyjną, chętni składali formularze aplikacyjne, prowadzono rozmowy kwalifikacyjne, ostateczne listy akceptowały Zespoły Rekrutacyjne, tworzono listy rezerwowych – materiały publikowano na stronie www Izby i szkoły.

Pierwsza edycja mobilności odbyła się 02-03/2015r, druga 10-11/2015r a ostatnia 02-03/2016r. Rekrutowani byli uczniowie 2 i 3 klas, do Niemiec kształcący się w zawodach: fryzjer, elektromechanik sam., cukiernik, sprzedawca, ślusarz, piekarz; do Hiszpanii – fryzjer, kucharz, cukiernik, sprzedawca, mechanik i elektromechanik sam., monter inst. sanit., stolarz. Reprezentowano zawody w ilości; fryzjer 18 os., elektromechanik sam. 17, mechanik sam. 9, kucharz 9, cukiernik 7, sprzedawca 5, ślusarz 3, monter inst. sanit. 2, stolarz 1, piekarz 1.

Wyjazdy poprzedzały 70 godz. kursy przygotowania kulturowo-językowego, psychologicznego oraz wsparcie pedagogiczne. Dla wyjeżdżających do Niemiec; podstawowy kurs j. niemieckiego (kontynuacja na miejscu– słownictwo zawodowe); dla wyjeżdżających do Hiszpanii – podstawowy kurs j. hiszpańskiego (kontynuacja na miejscu– słownictwo powiązane ze środowiskiem pracy).

Wszyscy korzystali z konsultacji j.angielskiego przy tworzeniu aplikacji na staże i przeszli szkolenie z podstaw komunikacji międzykulturowej. Przygotowanie kulturowe kontynuowano na miejscu – poznawano historię, zabytki Turyngii i Andaluzji oraz zrealizowano atrakcyjne wycieczki turystyczno-rekreacyjne. Każdy wziął udział w przygotowaniu psychologicznym ułatwiającym radzenie sobie ze stresem, rozstaniem z rodziną i nowym środowiskiem.

Staże w Sewilli organizował pośrednik EM Training Agency (Move on Solutions S.L.), w Erfurcie – Izba Rzemieślnicza. W celu zapewnienia nadzoru i bezpieczeństwa stażystów zatrudniani byli opiekunowie praktyk z Polski. Uczniowie RZSZ to młodociani pracownicy zatrudniani w zakładach rzemieślniczych w Tarnowie i Pilznie celem przyuczenia do zawodu, realizujący teoretyczne przygotowanie zawodowe w szkołach w systemie dualnym.  

Wszyscy uczestnicy dzięki komasacji kompetencji zawodowych zdobytych przed wyjazdem w kraju oraz umiejętnościom nabytym podczas zagranicznych staży, uzyskali drugi poziom Europejskich Kwalifikacji Zawodowych.

Metodologia projektu zakładała wyznaczenie dla każdego uczestnika celów edukacyjno-zawodowych, dopasowanie indywidualnych programów praktyk do zadań wynikających z celów rozwojowych oraz monitorowanie postępów w zdobywaniu kompetencji zawodowych. Udział w mobilności miał na celu zwiększenie potencjału zawodowego 72 uczestników oraz przyrost ich zatrudnialności. Wszyscy osiągnęli wyznaczone cele Europejskiej Ścieżki Kształcenia tj; wzmocnienie konkurencyjności na krajowym i europejskim rynku pracy poprzez dostosowanie kwalifikacji i umiejętności do potrzeb rynkowych; zwiększenie atrakcyjności doskonalenia zawodowego i swojej mobilności; zastosowanie nowych technologii w pracy.

Staże przebiegały według ustalonego z partnerami schematu organizacyjnego;

I/zatwierdzenie zakresu zadań stażysty;

II/ zapoznanie się ze strukturą organizacyjną firmy;

III/ zapoznanie się z zakresem obowiązków na stanowisku pracy;

IV/ wdrożenie zasad pracy i procedur obowiązujących w firmie;

V/ zdobywanie wiedzy i rozwój umiejętności zawodowych na stanowisku pracy („on the Job training”).

Osiągnięto następujące rezultaty „miękkie”; podniesienie umiejętności zawodowych oraz kompetencji organizacyjnych i społecznych stażystów, wzrost ich umiejętności adaptacyjnych, poznanie specyfiki zagranicznego rynku pracy, przygotowanie do pracy w środowisku wielokulturowy, nabycie kwalifikacji które zwiększyły ich konkurencyjność na lokalnym rynku pracy.

Rezultaty „twarde” projektu to; każdy z 72 uczestników przepracował średnio 175 godzin stażowych – potwierdzonych w dzienniczkach staży, uczestniczył w około 70 godz. kursów i zajęć przygotowujących do wyjazdu, otrzymał 3 certyfikaty potwierdzające kwalifikacje; Europass Mobilność, Certyfikat wystawiony przez pracodawcę – z suplementami w j. angielskim/ niemieckim i Dyplom ukończenia kursów przygotowujących. Każdy zdobył umiejętność posługiwania się j. hiszpańskim/ niemieckim na poziomie komunikatywnym.

Przez okres trwania staży koordynator, opiekunowie, pracodawcy i partnerzy prowadzili ewaluację (ankiety, spotkania, raporty w połowie i na zakończenie, obserwacje, przeprowadzono 4 wizyty monitorujące). Wszyscy uczestnicy złożyli raporty końcowe. Promowanie „dobrych praktyk” przez Izbę przyczyniło się do zwiększenia zainteresowania uczniów szkół zawodowych w regionie, mobilnością europejską i poszerzyło horyzonty pracodawców z regionu.